Tore Kurlberg

Orusts Konstförening 2021

Konstutställning med Tore Kurlbergs konstverk.
Vernissage lördag 20 november klockan 11:00-14:00.
Invigningstal av Birgitta Lund Gitze.

Välkomna!
Arrangörer: Orusts Konstförening, Orust kommun / Kultur & Bibliotek

Tore Kurlberg

Tore Sven Kurlberg, en svensk konstnär, född 12 maj 1916 i Skärhamn, död 3 maj 1998 i Skärhamn. Hans stora intresse var konst och det medförde att han började studera vid Billströmska folkhögskolan på Tjörn. Därefter studerade Tore konst för Nils Wedel och Albert Eldh vid Slöjdföreningens skola i Göteborg 1938–1942 samt för Nils Nilsson och Endre Nemes vid Valands målarskola 1942-1947. Där träffade han göteborgskoloristerna  Ragnar Sandberg, Åke Göransson och Inge Schiöler. Tore reste även utomlands till Sydeuropa för att studera konst samt till Paris för att studera vid Académie Julian.

Han debuterade med en separat utställning på God Konst i Göteborg i slutet av fyrtiotalet. Han medverkade i samlingsutställningar med olika Göteborgskonstnärer runt om i landet. Tore ställde även ut på Färg och Form och på Modern konst i Stockholm.

Vid utställningen på Galleri Gummessons i Stockholm får Tore fina recensioner. Även Göteborgs-Postens ledande recensent hyllade Skärhamnssonens verk vid en senare utställning där man bl.a. skrev ”Vägen ser ut att ligga öppen mot den svenska konsthimlen”.Tore valde att stanna på hemmaplan. Han beskrevs som ”konstnären som inte ville bli känd”. Därför är det många som inte känner till hans stora konstnärsskap.

I slutet av 1960-talet fick Tore idén till Tjörnmålarnas återkommande sommarutställning. Dessa utställningar pågick från 1970 till 1996.
Som 50-åring intervjuades han 1966 i franska Revue Moderne där han deklarerade att ”jag vill ändra mitt arbete var tionde år”. Tore Kurlberg var tekniskt skicklig, och utvecklade sig hela tiden. Under åren kan man se tydliga skillnader i hans måleri. Intressant är att horisontlinjen i hans målningar återkommer på samma ställe. Hans favoritplats var att måla utsikten från ett fönster på andra våningen där han bodde. Under de senare åren av sin verksamhet målade han i en mer abstrakt stil och färre detaljer.

När Tore avled efterlämnade han mer än sex hundra målningar. Den totala produktionen utgjorde cirka åtta hundra målningar, vilket innebar att han under sin livstid sålde mindre än en fjärdedel av sin produktion. Att han inte sålde mer berodde helt enkelt på att han inte hade något behov av att ställa ut för att bli känd och bekräftad. De målningar som såldes var oftast på köparens initiativ eller genom förmedling av någon bekant. Av de målningar han efterlämnade har hans hustru Märta donerat trehundra konstverk till Tore och Märta Kurlbergs Minnesfond. En minnesutställning med Kurlbergs konst visades på Wågermanska konsthallen 2002.

Författarna Pelle Stavfeldt, Ann Westermark och Hans Thorsson har skrivit boken ”Tore Kurlberg, Utsikt från ett fönster”. En beskrivning av Tores liv och konstnärsskap.

Dokumentärfilmen ”Tore, himlen & havet” speglar Tores liv som konstnär. Den har regisserats av Maria Morgan och Jens Von Larcher med speakertext av Tomas von Brömsen. Filmen visades på filmfestivalen Achtung i Berlin, Bio Roy, Göteborg och Akvarellmuseet, 2019.